Press enter to see results or esc to cancel.

Analiza cen, czyli jak zarobić na produkcie

Zapewne większość z nas chociaż raz w życiu kupiła coś przez Internet. Handel elektroniczny dostarcza dziś niemal każdy rodzaj produktów i usług, a do sfinalizowania zakupu wystarczy kilka kliknięć, wpisanie danych adresowych i wykonanie przelewu. Coraz większa konkurencja na rynku oraz określone wymagania konsumentów powodują, że przedsiębiorcy zajmujący się sprzedażą online muszą ciągle udoskonalać swój sklep, a także dbać o analizę i modyfikację niektórych elementów, w tym cen produktów. 

Analiza cen – to pojęcie, z którym osoby działające w biznesie e-commerce stykają się na każdym kroku. Dopasowanie optymalnych kwot przy produktach czy usługach spędza sen z powiek wielu sprzedającym. Na szczęście istnieje kilka niezawodnych sposobów na to, aby ustalając cenę towaru zachować zarówno rozsądek, jak i pierwiastek przedsiębiorczości. O czym dokładnie mowa?

Jak ustalić cenę?

Na szczęście sposobów jest zaledwie kilka. Trudność całego procesu polega jednak na tym, że sprzedający musi dobrać odpowiednią metodę do danej branży i produktu. Na rynku handlu elektronicznego nie ma bowiem z góry określonego kodeksu zachowań i reguł, można powiedzieć, że ustala się go zwyczajowo i zgodnie z zasadami logiki oraz mądrego biznesu. Analiza cen ma opierać się na kilku podstawowych czynnikach. Ustalając kwotę za produkt przedsiębiorca powinien w pierwszej kolejności określić początkowy zakres cen za pomocą analizy wrażliwości cenowej danej grupy klientów. Drugim elementem wdrażania ceny jest jej zakotwiczenie oraz segmentacja, a trzecim określenie wszelkich bonusów, zniżek, zestawów i wielu innych odstępstw od pierwotnej ceny.

Praca u podstaw

Zanim jednak dojdzie do wdrożenia ceny sprzedający powinien określić punkt zaczepienia. Chodzi o strategię zgodnie z którą tę cenę ustala. Możliwych jest kilka rozwiązań. Najpopularniejszym jest analizy cen w oparciu o ofertę konkurencji. Zanim jednak do tego dojdzie, należy obrać kilka kryteriów, na postawie których sprzedający będzie pewny, że dany sklep jest realną i właściwą konkurencją. Mowa np. o tym, aby zadać sobie pytanie o jego pełny asortyment, cel działalności, metody sprzedażowe itp. Drugą z metod określania cen produktów jest zbadanie rzeczywistych kosztów wytworzenia i wprowadzenia do sklepu danego towaru, a także ogólnych kosztów prowadzenia biznesu internetowego. W cenie produktu nie powinna się bowiem znaleźć wyłącznie kwota materiału, pracy nad nim, promocji czy marża, ale także – jako jeden z wielu elementów – koszt prowadzenia przedsiębiorstwa, pensje pracowników itp.

Indywidualne podejście

Czy analiza cen to zawsze dobre i skuteczne rozwiązanie? To zależy. Jeśli bowiem sprzedający oferuje produkt niszowy lub niedostępny na danym rynku, nie ma właściwie do kogo się porównywać. Wówczas powinien samodzielnie, w oparciu o koszty i solidną marżę ustalić cenę towaru. Wielu przedsiębiorców działa tak również przy produktach ogólnie dostępnych. Jak to mówią, każdy jest kowalem własnego losu i biznesu. To do sprzedającego koniec końców należy decyzja, jakich reguł będzie się trzymać.

Źródło informacji https://dealavo.com/pl/